Jan Ondrášek

Muhammad bin Salmán (MBS), od června 2017 korunní princ Saúdské Arábie, hlava královského soudu, premiér Saúdské Arábie a bývalý ministr obrany, v roce 2016 představil svůj ne tak docela skromný projekt Saudi Vision 2030. Cílem projektu je diverzifikovat ekonomiku země v současnosti závislou na vývozu ropy a modernizovat společnost. Mezi nejdůležitější odvětví pak patří cestovní ruch a technologické inovace. Největším projektem Saudi Vision je NEOM. 

The Line 

Tím největším, nejgrandióznějším, nejambicióznějším projektem je THE LINE. Megaprojekt situovaný v severozápadní části země (provincie Tabuk) světu MBS představil v roce 2022. Dva 500 metrů vysoké a 170 kilometrů dlouhé mrakodrapy se potáhnou krajinou od pobřeží Rudého moře daleko do vnitrozemí. 

Projekt je přímo finančně sponzorovaný Veřejným investičním fondem Saúdské Arábie (kontrolovaný, hádáte správně, MBS) a cena by se měla pohybovat kolem $500 000 000 000, tedy přibližně stejně jako HDP Česka. Přestože je projekt teprve na začátku, do stavby se zapojilo několik mezinárodních firem. Za zmínku například stojí Keller Group (ze Spojeného Království), Bauer (Německo) a Powerchina (Čína) pro stavební úpravy a Shibh al Jazira (Saúdská Arábie). V současnosti na celém NEOMu pracuje na 40 000 dělníků (do roku 2026 až 460 000) a dle nejnovějších údajů bylo zbudováno více než 20 % potřebné infrastruktury pro další výstavbu. 

Co The Line nabídne? Dopravu zajistí vysokorychlostní vlaky, lokální metro a v případě zboží speciální nákladní vlaky (celá soustava vlaků nazvaná The Spine). Z libovolného místa A do libovolného místa B by cesta neměla trvat déle než 20 minut. Pro každodenní život najdete vše potřebné ve vzdálenosti kratší než 5 minut chůze; přírodu, ať už vnitřní uzavřené parky nebo prostřední zelenou část rozdělující oba mrakodrapy, do 2 minut chůze. Horké arabské slunce odrazí zdi mrakodrapů pomocí reflektivní technologie a vytvoří tak v celém prostoru příjemné, dostatečně vlhké klima. Celková populace Neomu by mohla dosáhnout 9 000 000 lidí.  

Jaké problémy provázejí projekt?

1. Během výstavby se do atmosféry vypustí asi 1 800 000 000 tun CO2, tedy asi dvojnásobek momentální roční produkce Saúdské Arábie.
2. Kvůli stavbě se spoustu lidí muselo přestěhovat, někdy také pod podmínkou vězení. Každý den stavbu provázejí nátlaky společnosti za porušování lidských práv.
3. Projekty takové velikosti často nestíhají plnit předem stanovená data dostavby a finanční rozpočet. Mnoho odborníků se domnívá, že by se stavba mohla prodloužit až na 50 let a přesáhnout cenu bilionu dolarů. 

Oxagon 

Dalším projektem saúdské vlády je Oxagon. Plovoucí město na pobřeží Rudého moře zaujímá strategickou polohu na jedné z nejfrekventovanějších námořních tras na světě – směrem na Suezský průplav. Oxagon bude přímo napojen na The Line vzdálenou 57 km pomocí vysokorychlostních vlaků a bude sloužit mnoha účelům. Primárně jako přístav celému NEOMu, dále administrativní, industriální a business centrum. Zajistí dostatek zelené, obnovitelné energie a další pracovní a rezidenční místa pro 90 000 lidí. Své oblíbené čtvrti zde najdou i turisté a obyvatelé hledající přírodu. 

Největší boom město čeká po otevření prvního přístavního terminálu naplánovaného na rok 2025. Během roku 2025 a roků následujících Saúdové očekávají i příchod prvních zahraničních firem a rezidentů. Oxagon by poté měl fungovat jako samostatné město nezávislé na ostatních projektech NEOMu. Cena stavby dosahuje $2 000 000 000 a datum dostavby zatím není známé. 

Podle satelitních snímků není stavba tak pokročilá jako v případě The Line a dalších projektů. Došlo pouze k minimálním stavebním úpravám včetně transformace starého přístavu v Dubě. 

Trojena 

3. projektem je Trojena. Luxusní multifunkční lyžařské centrum pro venkovní a vnitřní zimní sporty. Projekt MBS představil v roce 2022 a musí být dokončen nejpozději do roku 2029, kdy zde Saúdská Arábie pořádá Asijské zimní hry. Dominantou celého komplexu bude obrovské umělé jezero The Lake dlouhé 2,8 kilometrů a vertikální vesnice The Vault s tím nejmodernějším a nejhonosnějším ubytováním. Trojena je zasazená do hornaté krajiny asi 50 kilometrů od Rudého moře. S touto informací na povrch vychází jeden ne tak docela malicherný problém. Teplota v horách sice v zimním měsících pravidelně klesá pod bod mrazu, zima však nepřinese tolik potřebné srážky. Celý komplex se bude závislý na umělém zasněžování – na vodu chudá Saúdská Arábie povede odsolenou mořskou vodu z Rudého moře do vzdálenosti 50 kilometrů a do výšky až 2 600 metrů. Takový počin si žádá obrovské množství vody a energeticky to bude ještě náročnější. Z tohoto důvodu bývá Trojena často pod palbou kritiky. Práce na stavbě se však nezastavují – dle dosavadních satelitních snímků není rok otevření (2029) nereálný.

Sindalah 

Posledním, a tím z daleka nejjednodušším projektem NEOMu, je Sindalah. Ani pro tento projekt nejsou luxus, světová špička či modernost cizími slovy. Sindalah, ostrovní ráj boháčů, nabídne kotviště pro 86 různě velkých jachet, 3 luxusní hotely společnosti Marriott, spoustu přepychových restaurací a obchodů a moderní, devítijamkové golfové hřiště. 

Pro celý NEOM je úspěšné otevření Sindalahu naplánované na rok 2024 klíčové. Půjde totiž o zpřístupnění první části celého systémů megaprojektů. Sindalah jako lákadlo nabídne ty nejlepší podmínky pro jachtaře a potápěče (kteří budou moci spatřit až 2 000 mořských druhů, z toho 600 endemických (jedinečných) pro Rudé moře). 

Opět se odkážu na satelitní snímky, dle kterých je Sindalah na nejlepší cestě dokončit vše do zmiňovaného termínu. Americká společnost Marriott také potvrdila, že stavbu všech 3 honosných hotelů do roku 2024 stihne dokončit. Ostatní obchody téměř můžeme považovat za dokončené a trávu na golfové hřiště úspěšně zasetou. I díky výhodné poloze a možnosti přístupu lodí, vodním letadlem či trajektem z nedalekého NEOM Bay Airport vše nasvědčuje tomu, že Sindalah čeká zářná budoucnost. 

Shrnutí 

Osobně jsem byl ohledně NEOMu velmi skeptický. Považoval jsem projekt za nerealizovatelný z důvodu nákladnosti na finanční, energetické i lidské zdroje. U projektů takové velikosti se také občas stane, že se peníze jednoduše… ztratí… jako tomu bylo například při stavbě mostu z pevninské Itálie na Sicílii. Pod autoritářskou rukou korunního prince MBS ale vše nasvědčuje tomu, že Saúdská Arábie všechny projekty zdárně dokončí. Pakliže se vize potvrdí, půjde o senzaci nejen pro Saúdskou Arábii a Blízký východ, ale také pro celý svět. NEOM povede Saúdskou Arábii k technologickému rozvoji a rozvoji v oblasti cestovního ruchu. NEOM byl zařazen i na seznam měst pořádajících Mistrovství světa ve fotbale 2034, což jistě přivede mnoho pozornosti ze zahraničí.