Eliška Vrzalová

Přemýšleli jste někdy nad tím, kde nakupujete své oblečení a jak se vyrábí? Druh módy, která je vyráběná ve velkém množství, bez ohledu na kvalitu, životní prostředí nebo životní podmínky zaměstnanců se nazývá fast fashion.  
Její kořeny sahají až do 19. století, kdy byl mezníkem ve výrobě oblečení vynález šicího stroje. Ten výrobu oděvů usnadňoval a urychloval, a móda se tak stala dostupnější. Postupem času se začala šířit po celém světě, lidé ji začali vnímat jako životní styl, a módní společnosti tak zvětšovaly svůj okruh působení a začaly lidem nabízet cenově dostupné zboží. Dnes se fast fashion soustředí hlavně na trendy. Ze dvou kolekcí ročně se tak postupně staly čtyři – jedna pro každé roční období, poté přišla na trh společnost Zara, která začala vydávat novou kolekci každé dva týdny, a nakonec Shein, který produkuje nové oblečení každý den. Pokaždé, když tedy zákazníci přijdou do obchodu Zary nebo se podívají na e-shop Shein, vidí nové oblečení, nové trendy, a to v nich vyvolává tzv. FOMO (fear of missing out), v překladu strach, že o něco přijdou nebo něco propásnou. Lidé nakupují stále nové oblečení a fast fashion značky nové oblečení vyrábí. Problémem se tak stává množství vyrobeného oblečení, které se nestihlo prodat a končí na skládkách. Módní průmysl tvoří až 10 % emisí skleníkových plynů po celém světě. Dalším negativem fast fashion jsou životní podmínky zaměstnanců a také neustálé porušování lidských práv. Ve fast fashion výrobách se častokrát vyskytuje dětská práce, nedostačující mzdy nebo nepřítomnost bezpečného pracovního prostředí. Mezi nejznámější fast fashion značky patří H&M, Zara, Gap, C&A a v neposlední řadě také Shein a mnoho dalších. Nemálo značek fast fashion bylo také obviněno z tzv. Greenwashingu, což je obchodní strategie, při které firmy tvrdí zákazníkům, že zboží je vyrobeno ekologicky a s ohledem na životní prostředí, přitom opak je pravdou. 
Opakem fast fashion je tzv. slow fashion nebo zero waste fashion. V obou případech se klade důraz na výrobní proces zboží, životní podmínky zaměstnanců a preferuje se kvalita nad kvantitou, což se o fast fashion značkách bohužel říct nedá. Značky fast fashion jsou již natolik rozšířené, že udržitelné slow fashion společnosti již nemají šanci se prosadit, dostat se do podvědomí lidí, a tím zůstávají přehlížené. Dalším důvodem, proč nejsou slow fashion značky rozšířené, je fakt, že si spousta lidí myslí, že udržitelná móda je příliš drahá. Částečně je to pravda, pokud mají na mysli například Chanel, ale spousta udržitelných značek je cenově dostupná stejně jako značky fast fashion. Mezi snadno dostupné, a navíc udržitelné značky patří např. Tentree, BezPotisku nebo Freshlabels. Další skvělou alternativou jsou také secondhandy neboli oblečení z druhé ruky. 
Momentálně je na světě tolik oblečení, že by vystačilo pro šest budoucích generací. Je proto důležité přemýšlet nad tím, jestli dané zboží opravdu potřebujeme, anebo jde jen o trend, který za pár měsíců přestaneme nosit.