Meta, nebo Facebook?
Meta, jméno, které před pár měsíci nic moc neznamenalo a nikoho pořádně nezajímalo. Dnes je názvem firmy, známé v minulosti jiným slovem: Facebook. Dne 28.10.2021 se odvysílal livestream „Facebook Connect“, jenž odhalil jak nově znějící název Firmy, tak plány do budoucna.
Tento název má poukázat na to, že firma už není orientovaná pouze na jednu aplikaci, ale tvoří samostatnou entitu. Jméno odkazuje na projekt, taktéž představený na Facebook Connect – Metaverz. Ačkoliv se firma stále bude starat o své aplikace, chce se posunout o něco dál.
A právě projekt Metaverz má tomu pomoci. Jedná se o plán, ne na jeden či dva roky, ale až na několik let. Projekt představuje utopickou budoucnost a úplně novou éru pro celé lidstvo. Představa takových rozměrů zní sice trochu směšně a absurdně, jenže Meta si za ní pevně stojí a přesvědčuje veřejnost o přínosu takové budoucnosti.
Metaverz se silně orientuje na virtuální realitu. Virtuální realita není v této korporaci nic nového. V minulosti vznikly pod záštitou firmy úspěšné 2 VR headsety Oculus Quest a loňský nástupce Oculus Quest 2. Avšak to tvoří jen první krůčky k tomu, čeho chce Meta dosáhnout v budoucnu. Nyní tvoří dvě další zařízení, jedno pro virtuální realitu s kódovým označením Cambria a druhé pro rozšířenou realitu s kódovým označením Project Nazaré. I když Cambria má dosti zajímavý nápad, Project Nazaré je o něco poutavější. Jedná se o brýle podobné dioptrickým, které zkreslují každodenní realitu. Taková technologie však není v nynější době možná. Tyto dva projekty jsou ještě daleko od uvedení do prodeje, ale do budoucna tvoří něco velmi zajímavého.
Největší součást celého Metaverz utváří samotný ekosystém – virtuální svět, virtuální předměty, virtuální prostředí a především sociální aspekt. Prostě a jednoduše, propojit lidi ve virtuální realitě. Už dnes se díky aplikaci Horizon Workrooms a Oculus Questu můžete vydat na meeting s různými lidmi do virtuální místnosti. Během letošního roku chce Meta vydat další zajímavou aplikaci Horizon Worlds. Tam můžete vytvářet nové světy, nebo se podívat do velkých dálek. Toto však tvoří úplné minimum z toho, co chtějí v Metě dokázat. Chtěli by lidem dopřát ve virtuální realitě světy k průzkumu, zážitky, hry, zatímco tvůrcům zajistit přínos a něco, v čem se vyplatí strávit čas.
Představa budoucnosti, kterou Meta chce, zní opravdu hezky, ale je důležité si pamatovat, že jde zatím z velké části jen o vizi. Meta stále není nic jiného, než přejmenovaný Facebook a na to se nesmí zapomínat. V dalších letech se může stát cokoliv a výsledku snažení Mety se nikdy dočkat nemusíme. Ale jestli se cíle společnosti někdy uskuteční, ukáže jen čas.
Štěpán Adámek