Dnes se spolu podíváme na dva filmy, které vyšly v roce 2022, filmy, které pojednávají o české historii, a filmy, které by udělaly nejlépe, kdyby vůbec nevznikly. Recenze obsahuje spoilery.
Jan Žižka
Jan Žižka byl jedním z nejočekávanějších filmů minulého roku, a proto není divu, že jsme se na něj s kamarády vypravili již v den premiéry. Upřímně, doteď toho tak trošku lituji. Nechci ihned začít nějak negativně (i když se mi to již určitě povedlo), ale nikdy mi nebylo víc líto utracených dvou stovek, které padly za lístek, než právě v případě tohoto „veledíla“, a fakt, že jsme po dvou hodinách vyšli z kina a zjistili, že zemřela britská královna, to celé zabil. Chcete kromě líbivých záběrů českých lesů a stereotypního temného středověku vidět i to, jak bezmála půl miliardy korun letí z okna? Dobře, Žižka je řešení. Ale teď vážně. Žižka je vizuálně krásný film. Kamera je ve většině případů velmi kvalitně zvládnutá a záběry vyloženě lahodí oku. Potemnělá atmosféra českého středověku je zde zachycena velmi dobře a prostředí je také kvalitně zvoleno. Ani hudba není špatná, musím říct, že soundtrack se dá poslouchat a některé skladby se dokonce permanentně zakořenily v mém playlistu. Herecké výkony jsou obstojné, Ben Foster, představitel samotného legendárního vojevůdce, se projevil jako schopný herec, jeho výroky a projevy jsou smyslné a Michael Caine zde taky odvedl dobrý kus práce. No, zde končíme s pozitivy. Hlavní a nejvýraznější mínus celého snímku je režie. Obrovský rozpočet, který film měl, kamera, hudba ani hvězdné obsazení prostě nenahradí plytký, nezajímavý scénář, který mnohem více připomíná fanfikci než Hollywoodský blockbuster, o který se Petr Jákl zřejmě snažil. Unést snoubenku významného českého šlechtice proto, aby se jeho plány dostaly pod kontrolu? Ale no tak. Přihoďte k tomu ploché dialogy, nevýrazné černobílé postavy a nucenou, absolutně zbytečnou romanci a hele, napsali jste scénář Jana Žižky. Tento film mohl být krásně jednoduchý středověký krvák s lehkou inspirací v české historii. Ale řekněte mi, proč by si někdo vybral točit film o období života Žižky, o kterém nemáme téměř žádné prameny? Proč si vymýšlet úplně nový zbytečný pohádkový příběh, dohodit k tomu slavné jméno a skupinu lidí s vidlemi v ruce, kteří zpívají Kdož jsú boží bojovníci, a nazývat to filmem o zrodu Jana Žižky? Nepochopím. Pokud chcete nějak zabít dvě hodiny a vidět bandu lidí ve středověkých kostýmech pobíhajících po lese s pochybnými zbraněmi a někde v půli tohoto utrpení potkat Bena Cristovaa, kterému uříznou hlavu (mimochodem moje nejoblíbenější část filmu), prosím, poslužte si. Za mě nemohu dát víc než 3/10, neskutečné zklamání.
Il boemo
Il boemo je jistojistě lepší a kvalitnější film než výše zmíněný kousek, a i přesto nemůžu říct, že by se mi líbil. Pokud je něco, co tyto dva filmy spojuje, je to nudný scénář a pěkná hudba. Ještě aby ne, když Il boemo popisuje životní příběh zapomenutého českého skladatele Josefa Myslivečka, který většinu života tvořil v Itálii. Jako první nám popis filmu slibuje slunnou Itálii, které jsme se nedočkali. Obecně, za mě filmu extrémně chyběla ona slibovaná velkolepost. Ano, dostali jsme hezké kostýmy, ale prostorné krásně zdobené interiéry už tak moc ne. Herecká stránka taky nebyla nic moc, Vojta Dyk byl možná fajn ve Třech bratrech, ale když ho postavíte do role trochu vážnější postavy, jediné viditelné emoce na jeho tváři se nedočkáte. Co se mi ale velmi líbilo, byl casting mladého Mozarta, a taky se nesmí zapomenout na Karla Rodena, který předvedl jeden z nejlepších výkonů za poslední roky. Ale prošel film vůbec střihem? U některých scén to ani tak nevypadalo. I když by se to asi nemělo, podvědomě se nemůžu oprostit od porovnání filmu s legendárním Amadeem. Podobná stopáž a vlastně i téma, každopádně Amadeus mě nedonutil přemýšlet nad dřívějším odchodem z kina. Dávám 4,5/10.
TeX